luni, 23 februarie 2009

Acordul de împrumut cu Banca Mondială privind proiectul de reabilitare a drumurilor a fost semnat la Chişinău

Acordul de împrumut în valoare de 16 mln USD a fost semnat, joi, la Chişinău cu Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare (AID), care este o subdiviziune a Băncii Mondiale. Banii vor fi acordaţi în condiţii preferenţiale AID, fără dobândă, pe un termen de 40 ani, inclusiv o perioadă de graţie de 10 ani.

Acordul de împrumut a fost semnat de Edward Brown, directorul Băncii Mondiale pentru Moldova, şi Mihai Pop, ministrul Finanţelor.

"Este primul credit acordat de Banca
Mondială pentru reconstrucţia drumurilor", a declarat Edward Brown. În acelaşi context, Mihai Pop a afirmat că drumurile deteriorate devin un impediment în atragerea investiţiilor în R.Moldova, atât a celor locale, cât şi a celor străine.

Prezent la ceremonia de semnare a creditului, Vasile Ursu, ministrul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, a menţionat că în prezent 80% din drumurile Republicii Moldova sunt degradate. Pentru a soluţiona situaţia în acest domeniu a fost elaborată o Strategie de dezvoltare a drumurilor pentru o perioadă de 10-15 ani, a spus ministrul.

Ursu a precizat că împrumutul oferit de Banca Mondială va fi utilizat pentru finisarea lucrărilor de reconstrucţie a traseului Sărăteni-Bălţi. Firmele de construcţii urmează să fie selectate cu suportul Băncii Mondiale în cadrul unor tendere internaţionale.

Potrivit lui Ursu, 11 mln USD din creditul Băncii Mondiale vor fi folosite nemijlocit pentru lucrările de construcţie, iar 5 mln USD - pentru lucrările de proiectare.

Vasile Ursu nu a exclus că dacă aceste mijloace financiare nu vor fi suficiente pentru finisarea lucrărilor planificate, ar putea fi negociat un nou proiect cu Banca Mondială.

Costul
total al proiectului de reabilitare a drumurilor este de 50 mln USD. Proiectul va fi cofinanţat de către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi de Banca Europeană de Investiţii, care vor contribui cu câte 12,5 mln euro fiecare.

Proiectul presupune reabilitarea unei porţiuni de circa 200 km de drumuri. La fel, acesta are drept scop îmbunătăţirea capacităţii Administraţiei de Stat a Drumurilor pentru gestiunea efectivă a reţelei drumurilor, precum şi întreţinerea, reabilitarea acestora şi elaborarea programelor investiţionale în acest sector.

Proiectul urmează a fi implementat în decurs de patru ani, până la mijlocul anului 2011 de către Administraţia de Stat a Drumurilor, sub supravegherea Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor.

Republica Moldova dispune de o reţea de drumuri cu lungimea de circa 9,5 mii kilometri, dintre care 3,3 mii - naţionale şi 6,1 mii km - locale. Peste 90% din reţeaua rutieră din RM are durata de serviciu
depăşită.

Guvernul a anunţat că în anul 2007 se va da prioritate proiectelor de construcţie a traseelor Chişinău-Leuşeni, Chişinău-Comrat, Orhei-Rezina şi Chişinău-Bălţi. Concomitent, se planifică demararea proiectului de construcţie a traseului Criva-Giurgiuleşti, prin atragerea unui investitor strategic.