luni, 23 februarie 2009

Codul Rutier, numai bun de ceaslov pentru victimele de pe sosele

In urma cu un an si ceva, cand pe soselele Romaniei se murea pe capete, mai-marii din politie dadeau asigurari
ca noul Cod Rutier va rezolva lucrurile. O armata de specialisti a pritocit luni de zile la noul Cod, dupa care mintile alesilor din Parlament au mai adus si ei niscaiva prevederi. A iesit aproape cu forcepsul forma finala a „legii soselelor“, care a facut furori printre soferi. Tristetea conducatorilor auto a fost insa una de scurta durata. Nici nu
s-a uscat bine cerneala in paginile Codului Rutier, ca o parte din greii de la Interne s-au si pus pe facut modificari.
Daca ar fi sa ne luam dupa scriptele politiei, numarul accidentelor de pe soselele tarii a ramas relativ constant pe toata perioada cat vechea legislatie rutiera a fost ciopartita si inlocuita cu cea europeana. Concluzia nu poate fi decat una singura. Indiferent de sanctiunile pe care le risca, multi soferi dau dovada de aceeasi inconstienta atunci cand se urca la volan. Dovada sunt si accidentele, multe dintre acestea fiind provocate de cu totul alte cauze decat cele „clasice“ din legea rutiera.

Soferul care isi incarca mult peste capacitate microbuzul cu copii
, dupa care iese cu ei pe un drum european, nu se incadreaza in nici un tipar din legislatia europeana. La fel si motociclistul care trece printre masinile de la semafor ca printre jaloane, doar pentru a fi primul vehicul care prinde culoarea verde. Acestea sunt cazurile care umfla statisticile politiei, iar o schimbare a Codului Rutier nu va rezolva problema lor. Atunci cand vine vorba sa fenteze legea rutiera, soferul roman este campion. Toata suflarea a invatat ca nu e bine sa accelerezi cand treci prin dreptul camerelor de pe DN1, dar accidentele pe acest tronson de drum se tin in continuare lant. La fel, contravenientul care depaseste coloana aflata la stop stie ca poate scapa cu o mica „atentie“ varata in buzunarul agentului. Au prins miscarea pana si strainii veniti in Romania, cum este cazul directorului de la Nestle, a carui tentativa de spaguire a esuat probabil doar pentru ca masina politiei avea o camera de filmat la bord. In aceste conditii, fara o schimbare de mentalitate, atat din partea soferilor, cat si a politistilor, Codul Rutier va ramane un simplu ceaslov, bun pentru a fi citit la priveghiul victimelor din trafic
.